مناطقی که از درختان کوچک و بزرگ پوشیده شده است همیشه مورد توجه طبیعت گردان و گردشگران بوده است . خطهی سرسبز شمال به ویژه استان زیبای مازندران به دلیل وجود همین جنگل ها و درختان، هر ساله و در تمام فصول سال پذیرای میهمانان زیادی از نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور بوده است. اما بعضی از این جنگل ها به دلیل داشتن نوع مختلف و خاص درختان و گیاهان اهمیت بیشتری دارند.
به سمت شهرستان سوادکوه قدم درجاده فیروزکوه می گذاریم و مسیر روستای سنگده را در پیش می گیریم. یکی از زیباترین و مهمترین جنگل های شمال ایران، در این روستا واقع شده است، این جنگل با درختان سر به فلک کشیده اش منطقه وسیعی را تبدیل به بهشت زمین کرده است. پس، از شهر و دغدغه های همیشگی مان فاصله می گیریم و برای ساعاتی به دامان طبیعت برای رسیدن به آرامش، پناه می بریم. از شهر سوادکوه که گذر کردیم و از آن دور شدیم، به روستایی به نام سنگده خواهیم رسید که در نزدیکی قله خرونرو واقع شده است و یکی از زیباترین و ارزشمندترین جاذبه های طبیعی ایران به شمار می رود. نام دیگر این جاذبه دیدنی، مرسی سی نام دارد. جنگل راش سوادکوه یکی از برجسته ترین منابع درخت راش می باشد که در مناطق کم ارتفاع شمال ایران بسیار کمیاب است.
چوب راش را که در جنگلهای ایران فراوان یافت میشود در موارد مختلف از جمله برای ساختمان، منازل روستایی و ساخت بسیاری چیزهای دیگر استفاده میکنند.درخت راش در جلگه تقریبا نایاب است، اما در جنگل راش و در بلندیهای کوهستانها فراوان است. در گیلان و مازندران در ارتفاع بیش از دو هزار متر از سطح دریا جنگلهای خالص آن یافت میشود. راش درختی است سایهپسند و از این رو شاخ و برگ فراوانی دارد.
درخت راش در جلگه تقریبا نایاب است، اما در جنگل راش و در بلندیهای کوهستانها فراوان است. در گیلان و مازندران در ارتفاع بیش از دو هزار متر از سطح دریا جنگلهای خالص آن یافت میشود. راش درختی است سایهپسند و از این رو شاخ و برگ فراوانی دارد.نهال جوان آن از سرمای شدید زود آسیب میبیند و بهویژه سرمای بهاره برگهای آن را نابود میکند، گرمای زیاد نیز برای آن زیانبخش است. در نقاط سرد خوب رشد نمیکند، ولی در جاهای گرم تا اندازهای بهتر جست میدهد. درخت راش دارای ریشههای سطحی است و برای جنگلهای خاکهای کم ضخامت و آهکی مناسب است.
زیباییهای جنگل راش از مسیرش شروع میشود. مسیر رسیدن به درختان راش کوهستانی و جنگلی است و در طول آن درختان زیبای راش را میبینید تا آسمان قد کشیدهاند. جنگلنوردی در میان این درختان خاطرهای به یادماندنی برای هر مسافری میسازد. شاخ و برگهای فراوان درختان راش در طول جنگلپیمایی برایتان سایه خنک ایجاد میکند و صدای رودخانهای که از میان جنگل میگذرد موسیقی سفرتان میشود.
درختان جنگل مرس سی یا جنگل راش ، بخشی از جنگل باستانی هیرکانی هستند که عمر آن به دوره ژوراسیک و تا ۴۰ میلیون سال قبل برمی گردد. نام باستانی این منطقه هیرکانیا ( به معنای سرزمین گرگ ها ) بوده و از این رو این جنگل ها را جنگل هیرکانی می نامند.
مسیر کوهستانی و جنگلی رسیدن به روستای سنگده، زیبا، غنی، باطراوت و منحصر به فرد است. از روستا تا ابتدای مسیر پیاده روی در جنگل راش، جاده خاکی است که میتوان برای پیمودن آن از ماشینهای محلی استفاده کرد. در مسیر پیاده روی، درختان بلند قامت راش را میبینید که با آرایشی خاص در کنار یکدیگر صف کشیدهاند، زمین پر است از برگهای سرخ و زرد و پاییز منظره ای خلق می کند که قابل توصیف نیست.
مناطق دیدنی و تفریحی در جنگل راش سواد کوه:
گشت و گذار در جنگل
همین که قدم به جنگل راش می گذارید درختان سر به فلک کشیده احاطه تان می کنند و شما مسحور زیبایی آنها می شوید. خیلی عجله نکنید، در قدم به قدم این جنگل زیبایی هایی وجود دارند که ممکن است آنها را از قلم بیندازید. قدم زدن در میان این جنگل مانند گذر از مسیری رویایی است که برای لحظاتی، آرامش را برای شما به ارمغان می آورد. البته برخی هم با اتومبیل بخش هایی از این جنگل را طی می کنند و به نوعی دیگر از زیبایی ها لذت می برند.
لذت بردن از رودخانه
رود خانه ای نیز از میان این جنگل در حال گذر است که علاوه بر اینکه زیبایی ها و طراوت فضا را دو چندان کرده، صدای گذر آب نیز آرامش بسیار ویژه ای را برای شما به همراه دارد و کمک می کند تا تمام خستگی را از شما دور کند.
آبشار زیبای اوبن
آبشار زیبایی به نام اوبن در دل جنگل واقع شده که با پیش رفتن بیشتر در جنگل و به گوش رسیدن صدای ریزش آب، نشان از نزدیک شدن به این آبشار دارد که از چشمه های طبیعی بالا دست خود سرچشمه می گیرد و پس از سرازیر شدن در میان جنگل، در نهایت به رود تجن ملحق می گردد.
پیک نیک و عکاسی از مناظر فوق العاده
اگر دوست دارید که خاطراتی خوش را برای خود و همسفران تان خلق کنید، پیک نیک و خوشگذرانی در جنگل راش را فراموش نکنید. در گوشه و کنار جنگل می توانید بساط پیک نیک خود را برپا کنید و از این مناظر بهشت گونه لذت ببرید. فقط یادتان باشد که به طبیعت و زیبایی هایش آسیب نزنید.
به هر طرف که نگاه کنید سوژه ای برای ثبت با دوربین عکاسی پیدا می کنید. از درختان سر به فلک کشیده گرفته تا رقص آب در میان جنگل و ریزش آب از آبشار، همه و همه می توانند تبدیل به تصاویری ماندگار در آلبوم عکس های شما شوند.
دوچرخه سواری در دشت بیکران
با وجود آن که در جنگل راش امکاناتی برای اجاره دوچرخه وجود ندارد، اما کسانی که به دنبال تفریحی متفاوت و دوچرخه سواری خاطره انگیز هستند، با دوچرخه های شان راهی این جنگل می شوند و آرامش و خوشگذرانی را طور دیگری تجربه می کنند. اگر شما هم از این دست افراد هستید، دوچرخه خود را به همراه ببرید و تجربه دوچرخه سواری در میان درختان زیبای این جنگل را از دست ندهید.
زمان مناسب برای سفر به جنگل راش
جنگل راش از آن دست مناطقی است که در تمام فصلهای سال شگفتزدهتان میکند. از اواخر ماه فروردین تا اوایل دی ماه زمان مناسب برای دیدن این جنگل است. فصل بهار با تمام زیباییهایش در این جنگل خودنمایی میکند و برگریزان پاییز زیباترین لباس جنگل را به تنش میدوزد. خوب است بدانید که در فصل زمستان دسترسی به این جنگل خیلی راحت نیست و نیاز به تجهیزات خاص دارد.
مسیر دسترسی به جنگل راش
از تهران وارد جاده فیروزکوه شوید. با عبور از فیروز کوه مسیر خود را به سوی ورسک، ارفع ده و شورمست ادامه دهید. بعد از شهرک صنعتی شورمست و قبل از پمپ بنزین یک خروجی در سمت راست شما قرار دارد که باید وارد آن شوید. مسیر را ادامه داده و با عبور از لمرز به فلورد میرسید. در ابتدای جاده خانقاه پی یا خنوا باید به سمت چپ بپیچید. مسیر اصلی را ادامه دهید، بعد از قهوه خانه رنجبر به وزملا و سنگده میرسید.
عمان کشوری در سواحل خلیج فارس و در جنوب کشورمان ایران است. این کشور که پر از جاذبه های طبیعی و تاریخی است، رشد گردشگری بسیار خوبی دارد تا جایی که جزو یکی از مقصدهای محبوب شناخته می شود. مسافران زیادی از ایران به این کشور می روند و از جذابیت های متنوع آن لذت می برند. پایتخت عمان مسقط است که پر از مکان های دیدنی مناسب برای همه سلیقه ها می باشد.
کتابِ کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم، اثر خانم اسلاونکا دراکولیچ، روزنامه نگار و از گزارشگران و مفسران فرهنگی کرواسی است. این کتاب دیدگاه او را به عنوان یک زن و کسی که در جامعهی کمونیستی یوگسلاوی میزیسته از دوران کمونیسم و فروپاشی آن در کشورهای اروپای شرقی بیان میکند که از این جهت تجربه ای نزدیک و منحصر بفرد را به خواننده منتقل میکند. برای آشنایی بیشتر با این کتاب بخشی از مقدمه این کتاب در صفحات 24 و 25 را در زیر آوردهایم: " اگر در اروپای شرقی بزرگ شده باشید، در همان اوایل جوانی یاد میگیرید که سیاست مفهومی انتزاعی نیست، بلکه نیرویی عظیم است که بر زندگی روزمرهی مردم تاثیری تعیین کننده میگذارد. این تاثیر قدرت سیاسی بر مسائل پیش پا افتادهی زندگی روزمره، این زاویه دید، این نگاه از پایین بود که بیش از هر چیز برایم جالب بود؛ و جز زنان که دستشان از قدرت سیاسی از همه کوتاه تر بود، چه کسانی را میتوانستم در آن پایین پیدا کنم.... زندگی زنان به هیچ وجه زندگی هیجان انگیزی نیست و در واقع خیلی هم معمولی و ملال آور است؛ اما میتواند به همان اندازهی تحلیل های پایان ناپذیر تئوریک سیاسی وضعیت سیاسیِ یک مملکت را توضیح دهد. در آشپزخانهی این زنان نشستم و به داستان زندگی شان گوش دادم ... و آنها از زندگیشان، از بچههاشان و از مردانشان برایم حرف زدند. احساس میکردم طرح کلی زندگیهایمان تقریبا عین هم است. همهی ما اجبارا زیر فشار یک سیستم کمونیستی زندگی کرده بودیم که همهی آدمها را به یکسان خرد میکرد. ما زنها چشم انداز مشترکی هم در زندگی داشتیم که با چشم انداز مردها متفاوت بود ما از پایین به مسائل نگاه میکردیم و چشم اندازمان ساده و پیش پا افتاده بود، اما امر سیاسی یعنی امر پیش پا افتاده "
طی سالهای ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۶ میلادی در دزفول و در اطراف تپه چغامیش، ارزنده ترین و مهم ترین آثار خنیاگری در سراسر موسیقی جهان یافت شده است. این آثار که به شکل و شمایل مهرنگارهای ۳۴۰۰ ساله هستند، نگارههایی از بزم و مراسم رامشگران هستند. در این مهرنگارها، خنیانگرانی نشان داده میشوند که هر کدام از آنها مشغول نواختن یک ساز هستند. این طور به نظر میرسد که آنان نخستین ارکستر جهان بوده اند. میبینیم که در این گروه رامشگران، نوازندهای چنگ و دیگری شیپور و آن دیگر تنبک مینوازد. در این میان چهارمین رامشگر، خوانندهای است که آواز میخواند. در این بزم کهن، آزادهای را میبینیم که بر فرشی نشسته و از او پذیرایی میشود. ما همانند این خنیاگران را در ایلام و در سده ۲۷ پیش از میلاد و از زمان پادشاهی پوزوز این شوشیناک در شوش میشناسیم. از همین گاه، مُهر و نشانههایی در دست است که نشان دهنده این است که، خنیاگران بسیاری در ایران میزیستند. در این هنگام، نواختن چنگ بسیار گسترش داشتهاست و این ساز از ساختههای ایرانیان است. ما، نگارهای را در دست داریم و میدانیم که در پادشاهی «شوکال ماه هو» و از سده ۱۷ پیش از میلاد در ایران، تار نواخته میشد.
مجلس رقص و بزم
در بخشهای دیگری از ایران و از سال ۵۵۹ پیش از میلاد، سفالهایی در تپه سیلک کاشان و مرودشت پیدا شده که سیمایی از پایکوبی و دست افشانی بر آنها نگارگری شدهاست. حروفنویسی خالص کلمات ایرانی اصطلاح خنیای باستانی ایرانی است که ترجمه آن عبارت از موسیقی ایران باستان یا به عبارت دیگر موسیقی سنتی ایران میباشد. امروزه این اصطلاح ایرانی به خوبی قابل درک است در مقایسه با اصطلاح پر مصرف موسیقی اصیل که معنای آن نیز همان است، به ندرت استفاده میشد. با استفاده از شواهد، مانند تندیس کشف شده در ساسا، سوابق موسیقی به خوبی به دوران امپراتوری ایلامی ۶۴۴–۲۵۰۰ قبل از میلاد برمی گردد. اطلاعات کمی در خصوص موسیقی این دوره در دسترس است. تنها ابزار باقیمانده موسیقی مانند گیتارها، عودها و فلوتهایی که ابداع و نواخته شده، میباشند. گفته میشود ابزار موسیقی باربت ریشه در این دوران یعنی حدود سال ۸۰۰ قبل از میلاد داشته است.
موسیقی در دوران هخامنشیان
نقل از هردوت، که در دوران امپراتوری هخامنشی که به امپراطوری پارسی نیز معروف است، موسیقی نقش مهمی بخصوص در دربارها داشتهاست. او میگوید که برای مراسم مذهبی پرستش خداوند، وجود موسیقی بسیار ضروری بودهاست. پس از ابلاغ دین پیامبر زرتشت، میترا، شخصی که به عنوان داواً یک خدای دروغین یا شیطان و همچنین بتان دیگر بیشتر و بیشتر مقبول واقع شدند.
اصطلاح خنیای باستانی ایرانی یک اصطلاح مربوط به عصر پس از هخامنشیان است. فارسی زبان مورد استفاده در دربارها به همراه زبان پهلوی، زبان رسمی دوران امپراطوری ساسانی ۶۴۲–۲۲۴ میلادی بوده و در برگیرنده اکثریت همان کلمات و همان گرامر زبان پهلوی بودهاست؛ بنابراین کلمه مورد استفاده برای موسیقی در دوران ساسانی و در دوران ناب فارسی معاصر در واقع کلمه خنیا میباشد.
اصالت موسیقی ایرانی
اصلیت مدل موسیقی ایرانی هنوز نامشخص است، اما تحقیقات باعث آشکار شدن جوانب جدیدی از آن شدهاست. یکی از موسیقی دانان دربار امپراتوری ساسانی باربد بود، که وی اولین سیستم موزیکال خاورمیانه که با نام سلطنتی خسروانی شناخته میشود را ابداع نموده و آن را به شاه خسرو خسروان تقدیم کرد. همچنین بسیاری از نامهای فعلی مدهای موسیقی، در موسیقی سنتی ایران نیز وجود داشتهاند،دستگاهها از زمانهای باستان زبان به زبان به امروز رسیدهاند، اگرچه بسیاری از مدها و ملودیها به دلیل تهاجم اعراب که موسیقی را به عنوان مسئلهای غیراخلاقی میدانستند، از بین رفتهاند. موسیقی سنتی ایرانی نوعی بدیهه گویی بوده است و اساس آن یک سری از مدلها قیاسی است که باید حفظ شوند. یک نمایش مرسوم این موسیقی، از پیشدرآمد، مقدمه اولیه، درآمد مقدمه، تصنیف، چهار مضراب و تعداد انتخابی گوشه حرکات تشکیل میشود. به صورت غیر مرسوم، این قسمتها را میتوان تغییر داده یا حذف نمود. با نزدیک شدن به پایان دوره صفویه، نواختن گوشههای پیچیده ۱۰، ۱۴ و ۱۶ ضرب متوقف گردیدند.
اثری از کمال الملک
قطعات امروزه در حالت ۶ یا حداکثر ۷ ضرب نواخته میشوند که مایه تاسف است. بسیاری از ملودیها و مدهای این موسیقی در مقامها ترکی و موسیقی عربی میشوند. تفصیل اینکه اعراب پس از تهاجم به امپراطوری ایران، سرزمینهای تسخیر کرده را با نام جهان اسلام معرفی نمودند. گر چه اکثر حاکمان عرب فعالیتهای مرتبط با موسیقی را ممنوع اعلام میکردند، دیگران به موسیقیدانان ایران دستور دادند که قطعاتی را به صورت کتاب تصنیف کنند که به عربی آن را کتاب موسیقی کبیر به معنای کتاب فراگیر موسیقی میخواندند. موسیقی سنتی در طول تاریخ؛ بیشتر با صوت در ارتباط بودهاست؛ و حتی سرایندگان نقشی اساسی را در خلق و اجرای آن داشتهاند، او تصمیم میگیرد چه حالتی جهت ابراز مناسب بوده و اینکه چه دستگاهی مرتبط به آن است. در خیلی از موارد، سراینده مسئولیت انتخاب شعری که باید با آواز خوانده شود را نیز برعهده دارد. اجرا موسیقی به صورت سنتی، در حال نشسته و در محلهای مزین شده به پشتی و گلیم نواخته میگردید. گاهی در این محلها شمع روشن میکردند. گروه نوازندگان و سراینده نوع دستگاه و اینکه کدام گوشهها اجرا شوند را با توجه به شرایط زمانی و مکانی و… مشخص مینمودند.