گروه انسانهای سبز: غیر سیاسی، دولتی، مذهبی و قومی " غرامت جنگ حق ماست "

هدف: اعتراض به فقر، بی عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسانهای بیگناه و گسترش فعالیتهای انساندوستانه، تاریخی و زیست محیطی

گروه انسانهای سبز: غیر سیاسی، دولتی، مذهبی و قومی " غرامت جنگ حق ماست "

هدف: اعتراض به فقر، بی عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسانهای بیگناه و گسترش فعالیتهای انساندوستانه، تاریخی و زیست محیطی

چراغ سبز گردشگری خارجی در ایران

پای گردشگران خارجی به ویژه اروپایی ها کم کم به ایران باز می شود؛ گزارش ها از رشد 240 درصدی ورود گردشگران اروپایی به ایران خبر می دهد؛ موضوعی که اگر ادامه یابد به رونق اشتغال و درآمد در کشور منتهی می شود...   
مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می گوید ورود گردشگران اروپایی در 45 روز اول سال جاری نسبت به زمان مشابه سال گذشته 240 درصد رشد داشته است که رویکرد دولت تدبیر و امید نسبت به توسعه گردشگری، این فضای مثبت را بوجود آورده است.
حالا با چراغ سبز گردشگران خارجی صنعت گردشگری ایران وارد مرحله تازه ای شده است. دیگر از فضای هراس گذشته خبری نیست و آن احساس ناامنی نیز از بین رفته است.
گردشگران خارجی اکنون فضا را برای سفر به ایران بیش از گذشته مهیا و آماده می بینند. میزان تقاضای سفر به ایران افزایش یافته است. اکنون ایران به یکی از مقاصد بزرگ گردشگری جهان تبدیل شده است.
برخی از آژانس های مسافرتی کشورهای خارجی می گویند ظرفیت آنان برای مسافرت به ایران پر شده و بلیت هواییما نیز از قبل رزرو شده است.
ورود گردشگران خارجی می تواند به رونق اشتغال و در آمد در مناطق مقصد کمک شایانی کند. حالا برای حفظ و افزایش این گردشگران چه باید کرد؟
زیر ساخت های کشور در بخش گردشگری هنوز برای جذب گردشگران آماده نیست. جاده های کشور با استانداردهای بین المللی فاصله دارد و راه های فرعی که برای دسترسی به مراکز عمده آثار باستانی و تاریخی احداث شده مناسب و امن نیست.
صنعت حمل و نقل کشور فرسوده و عمر برخی از خودروها به 40 سال می رسد. این خودروها توان جابجایی گردشگران را ندارد.
هتل ها و محل های اقامت کافی و استاندارد نبوده و همچنین پاسخگوی شمار زیاد گردشگران خارجی نیست. کمبود هتل ها از ستاره یک تا 5 در سراسر کشور دیده می شود.
هر چند بسیاری از گردشگران خارجی ترجیح می دهند در خانه های تاریخی اقامت گزییند تا هر چه بیشتر با این آثار آشنا شوند اما همین مکان ها نیز برای استراحت آنان آماده نیست.
هنوز برنامه ای برای اقامت این گردشگران در این خانه ها در کشور تدوین و پیش بینی نشده در حالی که بسیاری از گردشگرانی که به ایران سفر می کنند این برنامه را حلقه مفقوده صنعت گردشگری ایران می دانند.
سهم ایران از رقم 1250 میلیارد دلار گردش مالی گردشگری درجهان بسیار ناچیز است در حالی که کشور ما جزو 10 کشور برتر در حوزه جاذبه های تاریخی و فرهنگی و همچنین هفدهمین کشور از نظر امنیت در دنیا محسوب می شود.
هر چند گفته می شود در سال حدود 4 میلیون گردشگر خارجی به ایران سفر می کنند اما به گفته مسعود سلطانی فر تنها حدود یک میلیون نفر آنان در ایران هزینه می کنند و به عنوان گردشگر محسوب می شوند.
برای توسعه صنعت گردشگری در ایران راهی جز رسیدگی به زیر ساخت های گردشگری نیست. زیر ساخت های گردشگری هنوز برای توسعه این صنعت در کشور ناتوان است و در این شرایط نمی توان به توسعه این صنعت در کشور امیدوار بود.
** مشکل زیر ساخت ها
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می گوید از تاریخ 20 فروردین تا 20 اردیبهشت سال جاری گردشگران اروپایی که با تور وارد کشور شده اند 240 درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش داشته و تا 6 ماه آینده ظرفیت اقامتی بیشتر هتل های 5 و 4 ستاره شهرهای اصفهان، شیراز، یزد و کاشان تکمیل است.
مسعود سلطانی فر تصریح کرد ورود گردشگران به ایران از جهات مختلف سودآور است ولی کمبود امکانات و زیرساخت های استاندارد از جمله مشکلاتی است که با ورود حجم انبوه گردشگران خارجی با آنها مواجه می شویم و از سوی دیگر گسترش صنعت گردشگری، به رخ کشیدن هویت و تمدن، دستاوردهای اقتصادی و ایجاد اشتغال زمینه های سود و منفعت کشور از ورود گردشگران خارجی را فراهم می کند.
وی گفت: 99 درصد گردشگرانی که به ایران سفر می کنند وقتی با فرهنگ و فضایی غیر از آنچه شنیده اند روبرو می شوند مروج و مبلغ کشور ما می شوند.
** تکمیل ظرفیت هتل ها
در حالی که دستکم یک ماه به فصل سفر یعنی تابستان مانده بسیاری از هتل های شهرهای گردشگر پذیر کشور پر شده است. تقاضا برای رزرو جا هر روز بیشتر می شود اما هتل داران نمی توانند به این همه تقاضاها پاسخ دهند.
مشاور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان می گوید: تقاضای بیش از حد انتظار گردشگران خارجی برای سفر به اصفهان، کمبود اماکن اقامتی این خطه را ملموس تر از پیش کرده است.
احمد مولایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تعداد گردشگران خارجی وارد شده به اصفهان در فروردین ماه سال جاری به 12هزارو 30 نفر رسید که 56 درصد بیشتر از فروردین سال 92 بود.
وی افزود: آمار دقیق گردشگران خارجی در اردیبهشت نیز گرد آوری نشده است اما شواهد بیانگر افزایش قابل توجه تعداد گردشگران است.
وی این استقبال را کم سابقه توصیف کرد و افزود: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اتاق بازرگانی استان اصفهان و شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان برای رفع مشکل کمبود مراکز اقامتی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.
** ناتمام ماندن پروژه های هتل سازی
اما در کنار کمبود هتل ها و محل اقامت، ناتمام مانده پروژهای ساخت هتل بر مشکلات این بخش افزوده است.
کمبود بودجه و همکاری نکردن بانک ها از جمله مشکلاتی است که سرمایه گذاران احداث اقامتگاه ها با آن روبرو هستند.
معاون اسبق سرمایه گذاری و طرح های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان یکی از دلایل به وجود آمدن شرایط موجود را نا تمام ماندن پروژه های هتل سازی اصفهان با ظرفیتی معادل یکهزار و 300 تخت عنوان کرد.
احمد مولایی تصریح کرد همکاری نکردن بانک ها در ارائه تسهیلات و قوانین سخت گیرانه در این زمینه، سبب روی زمین ماندن این پروژه ها شده است.
وی با بیان اینکه هم اکنون سه راهکار کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای رفع این معضل پیش بینی شده است، گفت: در برنامه ریزی کوتاه مدت استان اصفهان باید اضافه کردن دو هزار تخت در ابتدای سال 94 مد نظر باشد.
مولایی تصریح کرد: راهکار میان مدت برای یکسال و نیم آینده، رفع مشکلات سرمایه گذاران، تکمیل پروژه های هتل سازی و اضافه کردن دو هزار تخت به ظرفیت های هتل های استان اصفهان است.
وی راهکار بلند مدت در سه سال آینده را ساخت مجموعه های بزرگ اقامتی استاندارد با حمایت از تمام نهادهای ذی ربط عنوان کرد.
در استان اصفهان 85 هتل با ظرفیت 12 هزار تخت وجود دارد.
نایب رییس اتحادیه هتلداران استان اصفهان نیز پیش از این اعلام کرده بود که ظرفیت هتل های این استان درماه های اخیر تکمیل شده است.
** آماده نبودن زیر ساخت ها
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی روز سه شنبه به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: ایران از پتانسیل و ظرفیت های مختلفی برای رونق گردشگری برخوردار است و باید متناسب با آن زیر ساخت های آن مهیا شود.
وی افزود: زیر ساخت های گردشگری هنوز برای حضور گردشگران خارجی آماده نشده و مراکز گردشگری و همچنین اقامتگاه ها و رستوران ها در مقابل رونق گردشگری خارجی آماده نیستند.
کاویانی به ظرفیت های گردشگری درمانی در این مناطق اشاره کرد و گفت: برخی از گردشگران از نظر جسمی مشکل دارند که به مناطق دارای چشمه های آبگرم عزیمت می کنند اما محیط های بیابانی و جنگلی بخاطر سکوت و آرامش در رفع مشکلات روحی افراد بسیار موثر است.
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی کشور اظهار کرد: ظرفیت و توانمندی های گردشگری ایران در سطح جهان به نوبه خود از مزیت های فراوانی برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال برخوردار است که باید برای رسیدگی به این حوزه درآمدزا چاره ای اندیشید.
اسماعیل کاویانی افزود: هنوز برای توسعه و رشد صنعت گردشگری در ایران برنامه ریزی مناسبی صورت نگرفته و به همین دلیل سرمایه لازم نیز به این بخش تزریق نشده است.
کاویانی تصریح کرد گردشگری ایران اکنون با مشکل برنامه ریزی و سرمایه گذاری روبرو بوده و به نوعی این بخش مورد غفلت قرار گرفته است.
این کارشناس با اشاره به اینکه این بخش به درستی هدف گذاری نشده است ، گفت: ایران با داشتن ظرفیت های مختلف گردشگری، توانایی زیادی برای جذب گردشگران دارد اما در زمان حاضر شمار گردشگران کشورمان بین یک تا دو میلیون نفر است.
وی تصریح کرد این شمار از گردشگران ورودی به ایران به صورت کوتاه و موقت در کشور اقامت می کنند در حالی که اگر دوره اقامت بلند مدت نباشد درآمد کافی عاید کشور نخواهد شد.
کاویانی گفت: چنانچه برنامه و هدف گذاری حوزه گردشگری به درستی صورت گیرد کشور توانایی پذیرش بیش پنج برابر این شمار گردشگران را دارا است.
وی به راهکارهای رفع مشکلات گردشگری اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی مناسب در حوزه گردشگری از محورهای مهم توسعه این بخش است که باید در عمل مورد توجه قرار گیرد.
کاویانی افزود: برای جذب گردشگر به کشور باید فرهنگ سازی کرد درحالی که اکنون این برنامه ریزی در جامعه وجود ندارد.
با این حال ارائه آموزش های گردشگری و تربیت راهنمایان تور و آشنایی افراد به زبان های انگلیسی و غیر انگلیسی از حلقه های مفقوده صنعت گردشگری کشور محسوب می شود که باید در جذب گردشگران خارجی به آن توجه کرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد