گروه انسانهای سبز: غیر سیاسی، دولتی، مذهبی و قومی " غرامت جنگ حق ماست "

هدف: اعتراض به فقر، بی عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسانهای بیگناه و گسترش فعالیتهای انساندوستانه، تاریخی و زیست محیطی

گروه انسانهای سبز: غیر سیاسی، دولتی، مذهبی و قومی " غرامت جنگ حق ماست "

هدف: اعتراض به فقر، بی عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسانهای بیگناه و گسترش فعالیتهای انساندوستانه، تاریخی و زیست محیطی

مستمری ۶۰۰ هزار تومانی کفاف دانش آموزان شین‌آبادی را نمی‌دهد !

دانش آموزان شین آبادی، همان دخترانی که کمتر کسی پیدا می شود داستان حادثه تلخ شان را نشنیده باشد. 

دانش آموزانی که در این سن کودکانه خود باید در مدرسه باشند، بازی کنند، درس بخوانند و به فکر آینده روشن خود باشند، اما آرزوهای کودکانه شان در اثر حادثه ای ناگوار از بین رفته و حال با دیدن چهره خود در آینه ترس تمام وجودشان را می گیرد.

دختران شین آبادی، همان هایی که کمتر کسی پیدا می شود داستان حادثه تلخ شان را نشنیده  باشد. دانش آموزانی که در این سن کودکانه خود باید در مدرسه باشند، بازی کنند، درس بخوانند و به فکر آینده روشن خود باشند، اما آرزوهای کودکانه شان در اثر حادثه ای ناگوار از بین رفت و حال با دیدن چهره خود در آینه ترس تمام وجودشان را می گیرد.

سحرگاه چهارشنبه، ۱۵ آذر ۱۳۹۱ در یکی از کلاس‌های درس مدرسه روستای شین‌آباد از توابع شهرستان مرزی پیرانشهر، بخاری نفتی آتش گرفت و در اثر آن ۲۹ دانش‌موز مقطع ابتدایی مصدوم شدند. شش دانش‌آموز مصدوم ناشی از این حادثه روز اول حادثه و شش دانش‌آموز دیگر پنج شنبه، ۱۶ آذر، در بیمارستان سینای تبریز پذیرش شدند. متاسفانه “سیران یگانه” یکی از دانش‌آموزان شین‌آبادی که جهت مراقبتهای بیشتر به بیمارستان سینای تبریز منتقل شده بود، به علت شدت سوختگی بر اثر ناراحتی ریه، جان خود را از دست داد.

وخامت وضع سه دختر دانش آموز مدرسه شین آباد باعث شده بود که همان روزها نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه بگوید: باید هرچه زودتر زمینه اعزام این سه دانش آموز به خارج از کشور فراهم شود اما بعد از مدتی بر اساس نظر کمیته پیگیری درمان این دانش‌آموزان و پزشکان بیمارستان‌ گفته شد نیازی به اعزام به خارج از کشور نیست و روند درمان در کشور به خوبی طی می‌شود.

اواخر سال ۹۲ بود که رسول خضری، نماینده مردم پیرانشهر اظهار داشت: ما از دولت می‌خواستیم که بهترین درمان و بهترین خدمات برای این عزیزان فراهم شود و با توجه به اینکه آنها عمدتا خانواده‌های فقیری دارند و برخی از آنها به دلیل درگیر شدن در مشکلات درمان فرزندانشان شغل خود را از دست داده‌اند، یک مستمری برای این دختران پرداخت شود که آنها حداقل یک پشتوانه مالی داشته باشند.

تا اینکه به تازگی خبر از پرداخت مستمری به این دانش آموزان با حاشیه های فراوان به گوش رسیده است. 

مبلغ مستمری دانش آموزان شین آباد چقدر است؟

با گذشت حدود سه سال از حادثه تلخ شین آباد، بلاخره قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی، از پرداخت مستمری به دانش‌آموزان آسیب دیده در حادثه آتش‌سوزی مدرسه شین‌آباد پیرانشهر خبر داد و گفت: با توجه به پیگیری‌ها مبنی بر حل مشکلات و برقراری مستمری به این دانش‌آموزان، اکنون به نظر می‌رسد این تلاش‌ها به ثمر نشسته و دایر شدن مستمری برای این دانش‌آموزان در دستور کار قرار گرفته است.

سعادت افزود: با تصویب بودجه سال ۹۴، اعتبار لازم در اختیار صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار گرفته است و بر همین اساس از اول فروردین ماه سالجاری، پرداخت مستمری به دانش‌آموزان شین آبادی آغاز شده است. همچنین با اختصاص این اعتبار، دانش‌آموزان روستای شین‌آباد زیرپوشش بیمه اجتماعی روستاییان قرارگرفته و بصورت مادام العمر از مزایای مستمری این اعتبار بهره مند می‌شوند.

با انتشار اخبار متعدد در رسانه ها مشخص شد که مبلغ مستمری تعیین شده برای دانش آموزان شین آبادی ماهانه ۶۰۰ هزار تومان می باشد و این مبلغ موجب موج اعتراض از سمت خانواده های دانش آموزانی بود که بیشترین درصد سوختگی را دارا بودند.

اعتراض شین‌آبادی‎ها به مبلغ مستمری

خانواده دانش آموزان حادثه دیده روستای شین آباد، برای دریافت مستمری ۶۰۰ هزار تومانی حساب بانکی باز نکردند تا اعتراض خود را به این شکل اعلام کرده باشند.

یوسف راک، پدر آمنه، دانش آموز حادثه دیده در آتش سوزی مدرسه شین آباد درباره واریز ۶۰۰ هزار تومان مستمری اظهار کرد: به ما اعلام کرده اند در بانک کشاورزی یک حساب برای دریافت مستمری افتتاح کنیم اما این کار را نکردیم. ۱۱ خانواده که فرزندانشان دچار درصد بالای سوختگی شده اند به میزان مستمری اعلام شده اعتراض دارند چرا که بر حسب درصد سوختگی تعیین نشده است و از ۵ درصد سوختگی تا ۸۵ درصد سوختگی برای آنها ۶۰۰ هزارتومان مستمری در نظر گرفته شده است و به این دلیل با تعدادی از خانواده هایی که فرزندشان درصد بالای سوختگی دارند تصمیم گرفته ایم هیچ حسابی باز نکنیم.

آمنه دانش آموزی که ۸۵ درصد سوختگی دارد، گفت: باید به مشکلات ما بیشتر رسیدگی کنند و ما را برای درمان به خارج اعزام کنند اکنون در بیمارستان دولتی حضرت فاطمه (س) هستیم که خیلی نسبت به گذشته بهبود نیافته ام. اکنون در پایه ششم هستم امتحانات تمام شده و نمره قبولی هم گرفته ام هنگامی که به تهران برای درمان می آیم از درس هایم عقب می افتم و یک معلم درس های عقب افتاده را برایمان بازگو می کند.

مستمری ۶۰۰ هزار تومانی کفاف دانش آموزان شین‌آبادی را نمی‌دهد

رسول خضری، نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس، با تاکید بر اینکه مستمری ۶۰۰ هزار تومانی کفاف دانش آموزان شین‌آبادی را نمی‌دهد، گفت: هزینه‌های رفت وآمد و درمان سوختگی این دانش‌آموزان بیش از بودجه‌ای است که به تصویب رسیده بنابراین ضروری است که مستمری بر اساس میزان سختگی پرداخت شود.

رسول خضری با بیان اینکه حقوق تمامی دانش آموزان آسیب دیده شین‌آباد نباید یکسان باشد، افزود: لازم است تعدادی از آنها که درصد سوختگی بالاتری دارند مستمری بیشتری دریافت کنند.

نماینده مردم سردشت وپیرانشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مستمری دانش‌آموزان شین آبادی باید سالانه مشمول تورم قرار گیرد، گفت: ضروری است تا متناسب با افزایش حقوق کارمندان دولت مستمری این دانش آموزان هم افزایش یابد، امیدواریم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزایش مستمری دانش آموزان شین آبادی را به صورت سنواتی لحاظ کند.

خضری گفت: موضوع افزایش مستمری دانش آموزان شین آبادی در کمیسیون بهداشت و درمان مطرح شده است، البته در کمیسیون تلفیق سال گذشته که تنها مبلغ ۸ میلیارد برای سال ۹۴ به تصویب رسید، کمیسیون اجتماعی، بهداشت و درمان و تلفیق کمک کردند و در سال جاری نیز به دنبال افزایش مبلغ مستمری هستیم و البته با لحاظ این موضوع که مستمری آنها مشمول افزایش حقوق و سنوات کارمندان دولتی هم باشد.

حال باید منتظر ماند و دید برای بهبود شرایط مالی، درسی و سلامتی این دانش آموزان آسیب دیده کاری انجام می شود؟

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد