گروه انسانهای سبز: غیر سیاسی، دولتی، مذهبی و قومی " غرامت جنگ حق ماست "

هدف: اعتراض به فقر، بی عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسانهای بیگناه و گسترش فعالیتهای انساندوستانه، تاریخی و زیست محیطی

گروه انسانهای سبز: غیر سیاسی، دولتی، مذهبی و قومی " غرامت جنگ حق ماست "

هدف: اعتراض به فقر، بی عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسانهای بیگناه و گسترش فعالیتهای انساندوستانه، تاریخی و زیست محیطی

گردشگران از روشن کردن آتش در جنگل های گیلان خودداری کنند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان ضمن هشدار نسبت به وقوع آتش سوزی های احتمالی در جنگل ها ، از جنگل نشینان و گردشگران خواست از برافروختن آتش در مناطق جنگلی خودداری کنند.

داود زارع در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا ادامه داد: کاهش رطوبت در داخل جنگل به علت تابش متوالی نور خورشید، کاهش بارندگی ها و افزایش دما زمینه وقوع آتش سوزی های احتمالی در جنگل های استان را فراهم کرده است. 

وی افزود: جنگل های گیلان مستعد آتش سوزی هستند و کسانی که با جنگل سروکار دارند، باید احتیاط لازم را داشته باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان اظهار داشت: در فصل تابستان و افزایش دما، شاخ و برگ های خشک افتاده بر روی زمین و یا علف های خشک شده ، خطر گسترش دامنه آتش سوزی ها را افزایش می دهند.

وی از دامداران ، روستاییان حاشیه جنگل، دست اندرکاران طرح های بهره برداری ، گردشگران یا کوهنوردانی که با جنگل سر و کار دارند خواست از افروختن آتش در جنگل ها ، مزارع حاشیه آن و یا در تنه درختان خودداری کنند.

زارع یادآور شد: درصورت افروختن آتش باید نسبت به خاموش کردن آن اطمینان حاصل کنند زیرا کمترین باقیمانده آتش، ممکن است به وقوع آتش سوزی های غیرقابل مهار بخصوص در مناطق سخت گذر جنگلی منجر شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: وقوع آتش سوزی در مناطق جنگلی سایر استان ها، زنگ هشداری است تا مردم و مسوولان گیلان تعامل لازم را برای جلوگیری از وقوع حریق و هدر رفت این ثروت ها و میراث های طبیعی کشور داشته باشند.

زارع ادامه داد: در بیشتر مناطق جنگلی گیلان حتی در جنگل های انبوه و سخت گذر نیز ردپای انسان دیده می شود که درصورت آتش سوزی در این مناطق، دسترسی برای خاموش کردن آتش بویژه در فصلی که کمترین رطوبت در جنگل وجود دارد، بسیار دشوار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه علت بیش از 90 درصد آتش سوزی ها در جنگل ها عامل انسانی است، گفت: آتش سوزی ها علاوه بر تخریب جنگل ها به زیستگاه های حیات وحش نیز آسیب می رسانند.

زارع اظهار داشت: امکانات اطفاء حریق در استان گیلان شامل ابزارهای ابتدایی نظیر بیل ، بیلچه ، شن کش و آبپاش های دستی است و این استان نیازمند امکانات پیشرفته آتش نشانی می باشد.

اداره کل هواشناسی گیلان در اطلاعیه ای؛ از تداوم هوای گرم در سواحل جنوبی دریای خزر تا اواخر هفته خبر داده است. این هواشناسی با اشاره به کاهش رطوبت و افزایش خطر احتمال آتش سوزی، از شهروندان و گردشگران خواسته از روشن کردن آتش در جنگل ها خودداری کنند و بخش های اجرایی نظیر مدیریت انرژی (برق) و آب، منابع طبیعی، بهداشت و درمان، مدیریت بحران، گلخانه داران، مرغداری ها و پرورش دهندگان ماهی نیز تمهیدات لازم را بیاندیشند.

از مجموع اراضی ملی گیلان؛ 565 هزار هکتار اراضی جنگلی، 245 هزار هکتار اراضی مرتعی و 288 هزار هکتار اراضی ملی جلگه ای و 11 هزار هکتار اراضی ساحلی مستحدث ( سواحلی که با پسروی دریا ایجاد می شود) است.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد