گروه انسانهای سبز: غیر سیاسی، دولتی، مذهبی و قومی " غرامت جنگ حق ماست "

هدف: اعتراض به فقر، بی عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسانهای بیگناه و گسترش فعالیتهای انساندوستانه، تاریخی و زیست محیطی

گروه انسانهای سبز: غیر سیاسی، دولتی، مذهبی و قومی " غرامت جنگ حق ماست "

هدف: اعتراض به فقر، بی عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسانهای بیگناه و گسترش فعالیتهای انساندوستانه، تاریخی و زیست محیطی

مرکز تولید ظروف مرمری در هزار سوم قبل از میلاد

سرپرست هیات کاوش های باستان شناسی در محوطه باستانی قارا چشمه گفت: کشف آثار مربوط به دوره مس و سنگ، مفرغ و برنز از جمله ابزار آلات صنعتی و سرباره های فلز در محوطه باستانی قاراچشمه (کلاته شوری) نشان داد که این محوطه، مرکزی تخصصی برای تولید ظروف سنگی از جنس مرمر بوده که در هزاره سوم قبل از میلاد کالای با ارزشی محسوب می شد.

گروه فرهنگی ایرنا، حسن باصفا اظهار کرد: گروه باستانشناسی دانشگاه نیشابور در بهار سال جاری موفق به کشف یکی از مهمترین محوطه های استقراری پیش از تاریخی و آغاز تاریخی در دشت نیشابور از هزاره پنجم قبل از میلاد تا هزاره اول قبل از میلاد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه نیشابور مهمترین هدف کاوش فصل جاری را شناخت دوره های فرهنگی استقرار اعلام کرد که در همین زمینه در نخستین فصل کاوش دوره های فرهنگی مس و سنگ، مفرغ و آهن شناسایی شد.

وی افزود: براساس ارزیابی مواد فرهنگی وسعت محوطه حدود 14 هکتار بوده است.

با صفا قاراچشمه را با توجه به مواد فرهنگی مکشوفه از دو نظر صنعتی و کشاورزی بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: حجم زیادی از ادوات کشاورزی و وسایل آرد کردن غلات گواه وجود کشاورزی پیشرفته در بازه زمانی مذکور و همچنین دانه های گیاهی نشان از اقتصاد معیشتی مبتنی بر کشاورزی دارد.

براساس گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی، وی ادامه داد: اهمیت دوم قاراچشمه بعد صنعتی آن است و ابزار آلات متعدد و سرباره های فلز در کنار کوره های متعدد گواه این مدعا است.

باصفا اضافه کرد: طبق مواد فرهنگی به دست آمده می توان نتیجه گرفت کلاته شوری مرکزی تخصصی برای تولید ظروف سنگی از جنس مرمر بوده که در هزاره سوم قبل از میلاد کالای با ارزشی محسوب می شد و در اختیار طبقه ویژه جامعه بود.

استاد دانشگاه نیشابور با اشاره به اینکه برنامه ای بلند مدت برای شناخت بهتر این محوطه باستانی در نظر گرفته شده از مسوولین خواست تا علاوه بر حفظ محوطه، در راستای عملیاتی شدن اقدامات پیشنهادی گام بر دارند.

محوطه کلاته شوری در حوالی روستایی به همین نام در شهرستان فیروزه استان خراسان رضوی و در کنار رودخانه شوری قرار گرفته است.

کاوش های باستان شناسی دانشگاه نیشابور در محوطه باستانی قاراچشمه (کلاته شوری) که با مجوز رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از ماه پیش شروع شده است، تا 18 تیر ماه ادامه دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد